torsdag 29 december 2011

Övningar

Jag har fått en förfrågan om jag kan göra ett inlägg om vilka övningar jag brukar göra när jag tränar. Så klart gör jag det!

När jag tränar här hemma så vill jag att det ska vara så smidigt som möjligt och att det inte kräver en massa redskap. Det ska heller inte ta för lång tid, därför brukar jag dela upp kroppen på fler dagar under veckan. Jag kör många basicövningar, det räcker för mig just nu. Mina magmuskler är fortfarande något delade, därför kör jag bara plankor för att bygga de inre magmusklerna.
Ett träningspass kan se ut så här:

De här övningar gör jag som en cirkel dvs jag går från övning till övning utan vila. Efter den sista övningen vilar jag i ca 30 sek och börjar sedan om igen.

Uppvärmning/kondition- Jumping Jacks 30 st

Framsida lår- Benböj med vikter (jag har fria vikter hemma som jag håller ovanför axlarna)- 4 x 12 reps
eller benböjshopp (går ner som vanlig benböj 90 grader och exploderar sedan i ett upphoopp) 4x12 reps.

Bröst- Armhävning, så många jag orkar plus någon till.

Baksida lår- Utfall bakåt 4x12 reps/ben, utfallsgång eller stepups på stol 4x12 reps/ben.

Mage/coremuskelaturen- Plankor Här gör jag lite olika, men försöker hålla plankan i 1 min. Sidplankan håller jag något längre. Det finns massor olika plankor man kan göra.

Ett annat pass kör jag:

Uppvärmning

Utsida lår- benlyft liggande på sidan 3x40 reps/ben.

Insida lår- omvänt benlyft liggande på sidan 3x40 reps/ben.

Biceps- i bland använder jag gummiband och ibland fria vikter. 4x12 reps/arm

Triceps- samma här. Eller dips från soffbordskanten 4x12 reps.

Rygg- diagonala lyft armar, ben på liggandes på magen på golvet. Eller vanliga rygglyft.

Detta är i stort vad jag brukar köra, inte så avancerat va? =) Jag brukar variera passen, men jag trivs så här. Dagarna jag inte tränar styrka tar jag en rask promenad på ca 1 timme, eller joggar ca 5 km. Nu har jag ju fått ett rullband så nu blir det mer av det innan styrkepass.

Som mål 2012 skulle jag vilja köra lite mer yogaövningar och så småningom komma i gång ordentligt med löpningen.

Lhina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar