torsdag 1 december 2011

Krupp

Min älskade Lilli har fått krupp. Natten blev som jag trodde, fast värre. Hon började hosta ordentligt redan i går kväll och fick komma upp en stund. Sedan somnade hon om i sin säng, men vaknade under natten med skällande hosta och svårt att andas. När barn får krupp sväller slemhinnorna i halsen och i luftrören vilket gör att de får svårt att andas. Wille har haft kruppanfall många gånger och vi har åkt in akut, en gång med ambulans.
Jag vet att det enda som kan hjälpa när man är hemma (inte lätt att komma i väg till akuten sex mil bort med två barn kvar hemma) är att få till ett luftombyte. Ett från duschen ångande badrum eller kall luft. Så jag satte på Lilli overallen och gick ut i mörkret. Det blev sakta men säkert bättre och hon började andas normalt igen. Phu! Resten av natten har varit väldigt orolig med få timmars sömn, stackars liten!

Som mamma blir man ju givetvis jätterädd när ens bebis inte får någon luft. Dessutom vet jag av erfarenhet att det kan ta en bra stund innan ambulans kan ta sig hit om det skulle behövas. Tyvärr vet jag också av erfarenhet att kruppen oftast blir värre innan den ger med sig, så en eller två oroliga nätter väntar förmodligen. Nu sover hon äntligen gott, hennes syster (som tack och lov har klarat sig undan än så länge) har vaknat så det är bara att pallra sig upp. Gäsp...

Lhina!

1 kommentar:

  1. Usch då, stackars Lilli :( Skönt att du kunde hjälpa henne själv gumman! Kram på er!

    SvaraRadera