måndag 28 februari 2011

Ultraljud

Jag och F var i väg på ultraljud i dag. Flickorna mådde bra och hade lagom med fostervatten båda två. De har ju hela tiden legar "skav(f?)fötters", Tv1 med huvudet nedåt och Tv2 med huvudet uppåt. Men nu har Tv1 vänt sig så nu ligger båda med huvudet uppåt, vilket jag har känt eftersom det har sparkats väldigt mot min urinblåsa. Jag hoppas att hon gör en kullerbytta tillbaka, annars blir det snitt...men det är nog gott om tid kvar (hoppas jag).

Blir det alltid kejsarsnitt när man väntar tvillingar? Vilka risker finns med naturlig förlossning?

Ca. 50% av alla tvillingar i landet föds med kejsarsnitt. Detta kan variera mellan olika sjukhus.
Det finns risker med alla förlossningar och för- och nackdelar måste övervägas i varje enskilt fall. Läkaren/barnmorskan gör bedömningar i slutet av graviditeten beroende på tvillingarnas lägen i magen.

Ligger barnen huvud/huvud (40%) eller huvud/säte (37%) nedåt så kan en vaginal förlossning oftast ske utan komplikationer. Ligger barnen säte/huvud eller i andra variationer blir det nog kejsarsnitt.
Föds barnen mycket för tidigt blir det oftast kejsarsnitt för att skona barnen något.
Källa: tvillingklubben.se

2 kommentarer:

  1. Kommer gärna över ngn dag gums!

    SvaraRadera
  2. ser att vi är i samma vecka :) fast jag har ju bara en i magen då... spännande med tvillingar! och som du skriver, det finns ju gott om tid för dem att ställa in sig "rätt".

    SvaraRadera