torsdag 3 februari 2011

En tur till förlossningen

I går kväll fick vi åka ner mot Karlstad till förlossningen. Jag hade under eftermiddagen haft täta återkommande sammandragningar, några av dem i samband med molande värk i magen och ryggslut. Precis som min läkare på spec.mvc sagt åt mig att göra, ringde jag förlossningen och de ville att vi skulle komma in på en gång.

Med en oroskänsla i magen ringde jag mamma och pappa som fick hämta lillfisen, packade en väska om det skulle bli så att de ville behålla mig över natten och sedan for vi. Många tankar snurrade på väg mot Karlstad, så dumt att det ligger så långt bort! Väl framme blev vi väl omhändertagna och sköterskan satte direkt små platta skivor på magen för CTG kurva. CTG-elektroderna lyssnar av kottarnas hjärtverksamhet och registrerar ev sammandragningar. Tv 1 rumlade runt mest hela tiden, men vi lyckades ganska snart få in ett hjärtljud. Tv 2 däremot ville inte riktigt vara i rampljuset och gjorde sitt bästa för att busa med mamma. Det tog en bra stund innan CTG apparaten var nöjd med kottarnas uppförande, då de hela tiden låg och "bråkade" med varandra=) Men allt var i alla fall bra med flickorna! Sen var det mammas tur att bli undersökt, allt såg bra ut även hos mig.

Läkaren förklarade att förmodligen hade jag ansträngt mig allt för mycket under dagen, vilket satte i gång sammandragningarna. Så nu är jag beordrad vila i fyra dagar, så får vi se nästa vecka hur min kropp reagerar när jag går tillbaka till jobbet. Huvudsaken är att flickorna mår bra och att de stannar där inne ett tag till!

3 kommentarer:

  1. Vila nu vännen, behöver ni hjälp med nåt är det bara å ringa. Vi kan passa lillWill eller handla,städa, packa kartonger mm mm :)

    Ringer dig ikväll!
    Kramar Linda

    SvaraRadera
  2. ta det lungt nu Lhina. Tur att allt var bra med er.... kram kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Va gött att det gick bra...var rädd om dig nu och dina små i magen

    SvaraRadera