torsdag 27 september 2012

Olyckan

I går eftermiddag var olyckan framme och Lilli fick kokande hett vatten över sig. Jag var ensam hemma med barnen. Så fort jag kunde sprang jag till duschen samtidigt som jag ringde SOS. Jag förklarade (smått hysteriskt) vad som hänt och fick beskriva vägen åt ambulansen. Jag ropade efter Wille och bad honom springa ut på gräsmattan och hålla utkik efter ambulansen. Under tiden spolade jag Lilli hela tiden med vatten. Något jag fick lära mig nu i efterhand är att man ska inte spola med kallt vatten. Du ska spola med ljummet vatten när någon har fått en brännskada. En kvart senare var ambulansen hos oss, då hade jag samtidigt som jag sköljt Lilli ringt till min älskade lillebror och bett (läs skrikit åt) honom att komma fort. Så fort ambulanspersonalen var på plats lokaliserade de vart skadorna var. Haka, bröst, mage och vänster underarm plus hand hade brännskador. Jag var så rädd. Vi virade in Lilli i filtar, gav henne smärtlindring. Jag slängde ner lite grejer i väskan och fort i väg. Aldrig har en bilfärd till Karlstad känts så lång. Lilli skrek nästan hela vägen, dåsade av då och då. När vi kom fram till akuten kom kirurgen direkt, kollade över skadorna och sedan lindade de henne. Första rapporten var andra gradens brännskada (på en skala 1, 2, 3 då 3 är värst).

I dag har de fotograferat och skickat bilder till experter i Uppsala. De tyckte det såg "bra" ut, men vill ha lite extra koll på handen/underarmen där det är som värst. Lilli har även fått feber under dagen och de har satt in antibiotika. Hon har iaf klarat sig utan dropp i dag. Vi hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll och att vi snart är hemma igen.

Det värker i mammahjärtat när jag ser att hon har så ont. Men hon är
så himla duktig och pigg ändå! Älskade Lilli!

Lhina!

1 kommentar:

  1. Kram på er, tänker på er och hoppas att allt går bra. Kram Ullis o ch Masken

    SvaraRadera