torsdag 13 oktober 2011

Så här gör jag

Nu när jag aktivt ska försöka komma i form (vill inte kalla det att gå ner i vikt) måste jag fundera över min livssituation just nu. Vad är realistiskt när det gäller träning och kost? Vad har jag tid till och hur mycket orkar jag? Vissa dagar tryter orken då nätterna varit jobbiga osv.

Vad gäller motion så har jag varken tid eller råd att skaffa ett gymkort just nu, det får kanske bli i vår. Det jag kan göra är att försöka komma ut på raska promenader, kanske inte varje dag, men iaf några dagar i veckan. Så småningom ska jag komma i gång med löpningen igen. Jag kan också försöka träna lite hemma, göra gamla hederliga benböj, armhävningar, situps osv.

När det kommer till kosten har jag tänkt att jag ska äta tre mål om dagen plus två mellanmål. Till frukost ska jag äta gröt eller yoghurt med hemmagjord musli. Knäckemacka utan smör och kaffe så klart. Lunch och middag enligt tallriksmodellen, men lite mindre portioner och inte ta om bara för att det är gott. Mellanmålen får bli nån frukt eller keso och makrill eller nåt liknande. Sötsaker avstår jag helt ifrån ett tag, men en dag under helgen får jag unna mig en bulle eller kaka till kaffet. Mörk choklad är ok en kväll under helgen, inga stora mängder dock.

Vad tror ni? Jag känner att detta absolut är genomförbart och kan ge resultat på lite längre sikt. Jag gick ju inte upp allt på en vecka heller så...

Långt inlägg, men jag känner att det var skönt att få ner på pränt hur jag tänker!

Lhina!

3 kommentarer:

  1. Bra Lhina att du skriver ner vad det är Du vill.
    Och vad du är beredd att "offra" och hur snabbt du vill att det ska gå. Det är bara du som bestämmer över vad du vill göra och att du utgår ifrån dina förutsättningar..
    Vill du gå ned i vikt ska du tänka..

    .. Har Du bestämt dig?

    =) så kommer det gå lättare när det kommer till olika val som står i vägen. Ex. Chipps påse eller grönsaker med kesella dipp ? Bulle till mellanmål eller kekso med hallon? e du med? Jag hänger med o följer dig!!

    SvaraRadera
  2. Tycker de låter toppen, och det ser ut ungefär som min plan oxå. Har kommit igång med en Core Wellnes dvd, där ett tränings program för rygg, mage och bäckenbotten träning tar 20 min, det är iaf en början. Det får ju inte vara för svårt att få till om man ska lyckas hålla i de.
    Hoppas de kommer gå bra, för oss ;)
    Kraaam / "Semlan"

    SvaraRadera